08 January 2013
A propos de navigation en solitaire v0.2
Dernière mise à jour : 10/01/2013
J'écris cet article pour partager un peu à propos de cette activité qui depuis que j'y ais touché m'exalte tant. Le but ici ne sera pas de couvrir la technique, même si j'évoque vite fait quelques points, mais de toucher ce qui humainement en fait une expérience extraordinaire j'essaierai donc plus bas de parler de ressenti, d'émotions... et autres concepts bien flous.
Pourquoi naviguer en solitaire ?
Je vois deux raisons principales:
- Par nécessité, car on ne trouve pas d'équipiers, ou que pour x raison, le ou les équipiers ne sont plus/pas utiles (incompétence, mal de mer, blessure, maladie etc..).
- Par goût. C'est cet aspect qui m'intéresse le plus, et que j'aborde plus bas. La les raisons sont multiples, et peut être pas toujours avouées. Mais c'est bien par gout, que l'on navigue seul, et il faut vite oublier l'image du gars collé à sa barre 24h/24 défiant les éléments et ne dormant jamais... c'est archi faux. C'est un plaisir, et pas un plaisir de masochiste, même si c'est parfois dur...
Quelle est la différence entre naviguer en solo et naviguer en équipage ?
- Moins de bras pour effectuer une manœuvre, la conséquence est que la manœuvre devra être anticipée, et réfléchie pour pallier à ce manque de bras. Le point fort est qu’il ne peut pas y avoir des problèmes de synchronisations, ou de communications, tout étant géré par une seule personne les actions s’enchainent sans problèmes de communication (ca ne veut pas dire que ce sera enchainé sans cafouillages). Et Si la manœuvre échoue, recourir au plan B … vous avez préparé un plan B avant non ?
- Moins de sommeil, en fait pas forcément, dans les zones ou on attend du trafic et ou donc la veille devra être assidue on dormira forcement beaucoup moins qu'en équipage, mais hors des zones de trafic, en régulant bien son sommeil on peut tout à fait dormir presqu'autant qu'en équipage. Voir plus bas.
- Plus de fatigue, pas nécessairement tout le temps, mais lorsque l'on passe son temps à manœuvrer parce que le vent est inconstant, ou lors de changements de voiles dans du gros temps, oui clairement.
- Moins de compétences, tous les domaines de la nav doivent sinon être maitrisées au moins un minimum assurés, mais personne n'est parfait et il y aura donc forcement des faiblesses dans certains domaines, que ce soit la météo, la manœuvre ou autre.
- Moins de sécurité, seul c'est moins de ressources, moins de veille, moins de force (moins de bras) et moins d'endurance.
- Aspect social : manque de compagnie, de contact avec l'autre, pour certains cela peut être un handicap, pour d'autres un privilège... Voir plus bas.
- On est seul responsable, ca semble évident mais ca fait du bien de le dire, les succès comme les échecs sont notre seule responsabilité. Et c'est a mon avis une grande source de satisfaction, ou ... d'humilité suivant les circonstances.
Méthodes et Précautions :
Je ne vais pas m'étendre sur les méthodes ou les précautions parce qu’il me semble que des gens bien plus compétents que moi ont déjà abordé ces points, je relèverai juste quelques points, certains sont logiques et devraient déjà être pris en compte en navigation en équipage, d'autres évidents mais qu'il faut quand même signaler/souligner:
- Tomber a l'eau en solo, ca sent le sapin c'est certain, et avec ou sans gilet, la seule chose est d'être solidement sanglé au bateau, et encore faut il que la sangle ne soit pas trop longue car ont peut tout a fait tomber du bateau et se retrouver trainé collé à la coque par la vitesse et incapable de remonter si l'on ne s'est pas assommé en tombant, le harnais doit aussi passer sous l'haine, des bateaux ont déjà étés retrouvés le harnais trainant dans l'eau, naviguant seuls... la balise, oui c'est peut être pas mal, mais combien de temps résiste-t-on à une hypothermie ? Est ce que la cavalerie va arriver en temps ? J'en doute fortement... Rien ne me terrifie plus (et je n'exagère pas sur l'idée de terreur) que d'imaginer voir mon voilier filer tout seul alors que je reste comme un con a barboter. Si possible tout renvoyer au cockpit, et éviter d'en sortir lorsque les conditions se gâtent.
- Anticipation, météo, manœuvres etc... autant on ne peut avoir de problèmes de synchronisation seul, autant on ne peut faire deux choses à la fois.
- Gestion des priorités, va de paire avec l'anticipation.
- Il faut être d'une grande rigueur sur le rangement, et la je ne parle pas du linge sale... on doit pouvoir retrouver ce que l'on cherche les yeux fermés. C'est vrai en équipage encore plus vrai seul, mais ici si un truc est mal rangé on ne peut plus accuser un équipier... Cela inclut un pont clair, dans lequel les plats de spaghettis seront réduits au minimum.
- La majeure partie des actions doit être réalisable en mode "lobotomisé", c'est à dire qu'il faut que toutes manœuvres ou actions courantes soient un automatisme, cela ne vient que par la pratique.
- Prévoir les zones de trafic et les routes, pointer sur la carte afin d’anticiper ces zones, cela en s’aidant des pilots-charts qui présentent les grands routes et aussi de la logique ! Imaginer les routes comme Gibraltar-Madère ou Corogne-Azores. Les pécheurs sont attendus sur les hauts fonds donc comme les routes de cargos ont peut anticiper leur présence sur les bancs, ou a l'acore de canyons.
- Si l’on doit naviguer parallèle a la côte ne pas hésiter à mettre beaucoup de distance entre soi et la côte (50 milles en moyenne, et 15 milles mini, et/ou au moins trois heures de route de la cote). Ceci permettant d'éviter la majorité du trafic, et aussi donner du temps en cas d'avarie.
- Il ne faut pas être obligé de barrer : pilote ou pilote + régulateur d'allures fiables. Le régulateur d'allure est a mon avis essentiel, et complémentaire d'un pilote électrique, le régulateur ne consomme rien, et surtout reste réparable avec les moyens du bord, ce qui n'empêche pas d'avoir les rechanges pour les pièces qui peuvent paraître les plus sensibles. Si on est obligé de barrer ... alors ca devient épineux... il faut pouvoir en ayant bien réglé le bateau et la barre attachée, continuer à faire route, là la connaissance de son bateau et la pratique entrent en jeu.
- Ne pas hésiter à sous-toiler, surtout la nuit ou si l'on se sait fatigué, ou tout simplement pour se donner du temps pour réfléchir, ou pour préparer la prochaine manœuvre à l'approche d'une côte par exemple.
- On ne peut pas se permettre de se blesser en particulier les pieds et les mains : pas de manœuvre sur le pont pieds nus surtout la nuit, pas de manœuvre de mouillage sans gants. Une bonne pharmacie dont on sait se servir, pour aider quand les ennuis arrivent est essentielle, noter aussi qu'avec le sel même de petites égratignures vont mettre longtemps à cicatriser. Et quoiqu'on en dise, une blessure peut s'infecter en mer, ne pas oublier qu'un bateau contient un moteur diesel (le gasoil est source d'infections, l'huile aussi), de toilettes et d'autres sources d'infections.
- Tenir un journal de bord, c'est en théorie une obligation, seul il me semble que c'est d'une très grande utilité, quand on sera dans ces "états" étranges de désorientation causes par une grosse dette de sommeil, il sera bien utile de pouvoir relire sa position, l'état du temps il y a quelques heures (baromètre etc..). Ca peut sembler bête, mais je développerai plus bas ces états étranges dans lesquels on peut arriver à se retrouver parfois. En solo le temps prenant une consistance toute particulière c'est aussi une attache avec la réalité, et on sera toujours content de le relire par la suite (sous un pommier, ou à cote d'une cheminée), parfois en relisant le mien, je peux juger de l'état d'après la calligraphie etc.
La gestion du sommeil :
C'est un point essentiel en solitaire, a ce sujet j'ai rédigé il y a quelques temps un article que je continue à mettre a jour :
Gestion du sommeil en navigation solitaire
L'aspect humain / Psychologique et autre truc flous
Et donc tout ca pour arriver aux raisons et aux conséquences psychologiques qui font que l'ont peut aimer naviguer seul. Je ne parle pas d'une sortie à la journée, en fait je fais assez peu de sortie a la journée, je commence à apprécier une virée en bateau si elle comporte au moins une nuit en mer.
Les Conséquences psychologiques/physiologiques
Certains disent que l'être humain est un animal sociable, d'autres précisent avec humour que c'est un animal sociable qui déteste ses semblables... en cherchant sur internet j'ai même trouvé un sujet de philosophie "Sans autrui puis-je être humain?" ...
Bref, je vais essayer de ne pas tomber dans la philosophie dans cette partie, toujours est il que clairement les humains vivent et ont toujours vécu (a quelques exceptions prés) en société, c'est à dire parmi leurs semblables. Nous sommes habitués depuis notre enfance à la présence et à l'intéraction avec d'autres et ce de manière très régulière.
Le manque de contacts humains sur de longues périodes peut ainsi créer un manque difficile a vivre pour certains. Il faut comprendre que l'isolement prolongé allié aux interruptions de sommeil/dette de sommeil est couramment utilisé comme méthode de pression (certains qualifieront cela de torture). C'est donc clairement une pression forte que subit la personne, mais ici que l'on soit bien clair, on se réveil parce qu'on le veut, on réduit volontairement son sommeil, on s'isole volontairement. Il y a clairement un impact physiologique/psychologique, mais si l'individu n'est pas gêné par l'isolement, parfait; et pour ceux qui ne connaissent pas comprendre que ca peut être un sacré isolement de ne voir aucun signe de vie humaine, rien a l'horizon pendant plusieurs jours d'affilée, et là, pas de téléphone, pas de moyen en un instant de voir quelqu'un, on est loin des habitudes de notre 21eme siècle ou tout est à quelques secondes de distances.
Dans ces conditions, je crois que tous ceux qui naviguent seuls ont vécu ces choses étranges, entendre des voix par exemple est un grand classique, je suppose que c'est le cerveau qui transforme les sons normaux du bateau en ces voix dont on n'arrive pas a comprendre ce qu'elles disent mais qui pourtant semblent si réelles, allongé peinard en train de lire plusieurs fois il m'est arrivé de sortir en vitesse, de regarder alentours, à me demander si un autre voilier ne se serait pas approché et quelqu'un ne serait pas en train de me héler, ou s'ils ne seraient pas en train de discuter autour d'un apéro ... mais non rien.
J'ai souvent entendu les voix, même lorsque je n'étais pas spécialement fatigué ni en manque de sommeil.
Le manque de sommeil a par contre des conséquences beaucoup plus sérieuses, le sommeil et les rêves sont un besoin physiologique essentiel au bon fonctionnement de l'être humain. Il semble que trop longtemps prive de sommeil, le cerveau va en fait provoquer des rêves éveillés, qui vont très naturellement se superposer a la réalité, donnant donc des hallucinations tout a fait convaincantes, on peut dans un premier temps comprendre que l'on vie une hallucinations, par contre passe une limite l'hallucination est totale, et peut devenir dangereuse, certains se croyant arrivés au port ont ainsi sauté du bateau croyant atterrir sur le ponton ... dommage ... d'autres voient des proches, ce n'est en rien une légende, de Slocum a Le Cam, en passant par d'autres bien plus modestes, dont le rédacteur de ces lignes l'ont vécu. Savoir que cela peut arriver est un premier pas pour comprendre, mais je ne fait pas de régates, je n'ai donc pas a rester a l'affut pour gratter un poullieme de nœud, et maintenant mon bateau est équipé d'un régulateur d'allure, je ne suis plus obligé comme sur mon premier bateau de rester collé à la barre, je peux maintenant aller faire mes siestes comme j'en parle dans l'article sur le sommeil, je n'ai donc plus eu d'hallucinations visuelles depuis longtemps.
Plusieurs récits de marins solitaires mentionnent des choses étranges comme des oiseaux qui feraient des dizaines de mètres d'envergures, ou encore d'étranges bêtes dans l'eau (sirènes, et formes étranges), ou encore des fascinations, des états hypnotiques, la je manque de billes pour parler, l'hypnose je pense avoir vécu, quand vagues après vagues, le bruit, le vent, ce mouvement infini, cet environnement qui paraît si semblable, et qui pourtant change constamment, et vague après vague ... et le vent, et l'eau qui coure sur la carène.... Bernard Moitessier relate un épisode d'hypnose fascinant dans "la longue route" dans le grand sud ou il reste au delà du raisonnable dehors fasciné par ce monde... jusqu'au moment ou son bateau manque de partir au tas, ce qui le sort de son hypnose, et la se rend compte qu'il s'est uriné dessus, qu'il est temps de réduire la voilure car ces beaux surfs il était alors à peu d'aller les faire pour l'éternité en compagnie des dauphins... Il semble que ceux qui ont navigué dans le grand sud aient vécu cela plus que les autres, pourquoi ? Aucune idée... l'isolement, la lumière, mais j'irais bien promener ma quille là-bas pour voir.
L'isolement, le manque de sommeil et je ne sais trop quoi encore nous altère physiologiquement, mais ce n'est pas juste une histoire de chimie, bien que clairement cela ait un poids dans l'expérience de celui qui navigue seul plusieurs jours, il se passe autre chose...
Le ressentit et les « trucs flous » :
Là on aborde la partie de l'article qui est personnelle, ce n'est que ce que je ressens. Ici rien n'est justifié, ce n'est que pure subjectivité, des impressions de vagues suppositions, des histoires de caractère.
Le caractère, en premier lieu, ce n'est pas parce que l'on navigue seul que l'on est plus compétent, pour ma part n'ayant que très rarement navigué avec d'autres, je suis persuadé d'être nettement moins compétent que d'autres, qui sortent tout le temps, partagent leurs trucs, affinent leurs manœuvres, pas que je ne cherche pas à m'améliorer, mais sans échange sur le vif, je ne pense pas être autant au point, et je suis convaincu d'avoir beaucoup à apprendre.
Pour être honnête ca me coute d'embarquer quelqu'un sur mon bateau pour une navigation (par contre aucun problème à partager cet espace pour un apéro au port), il faut vraiment que j'apprécie les personnes pour les tolérer a mon bord, c'est un peu comme la violation d'un espace que je considère comme très intime. C'est dur a expliquer, certains que j'ai parfois reçu a mon bord avec une certaine reluctance, ne comprenaient pas trop.
Cela pour dire que le fait de naviguer seul, n'est pas synonyme (je parle pour moi) de compétence mais bien de caractère, je préfère généralement être seul. Certains navigateurs très compétents préfèrent embarquer quelqu'un uniquement pour la compagnie.
Il y a une image du type qui navigue seul, l'ours, le grognon qui s'isole, le gars qui n'aime pas aller vers les autres, dans mon cas c'est un peu vrai, je ne suis pas sociable par nature, et ne vais généralement pas trop vers les gens. Par contre arrivant d'une croisière seul, je deviens beaucoup plus sociable, j'ai tendance à beaucoup plus apprécier mes semblables, et bien mieux tolérer leur compagnie.
Je pense que le fait de se retrouver seul la première fois hors des atteintes de la société, hors des lois, des tabous (autant que l'on peut s'en éloigner malgré notre éducation) c'est voir si l'on n'est pas tout simplement fou a lier, je suis convaincu que certains fous ne sont maintenus raisonnables que par la pression sociale, que ces personnes seules loin de toute pression normale se révéleraient totalement démentes. Ce n'est pas mon cas, et quelque part je trouve ca rassurant, je ne me suis jamais trouvé un comportement irrationnel; mais la première fois que j'ai navigué quelques jours seuls je doits dire que c'est un doute qui m'a assailli, je me suis demandé si je n'allais pas me mettre à miauler, ou a appâter ma ligne de pêche avec mes organes génitaux... bon ca n'a pas été le cas ils sont encore bien attachés !
La première fois que l'on décide d'aller faire un tour seul, est ce que ce n'est pas aussi pour se prouver ou pour prouver aux "autres" de quoi on est capable ? Quand on voit ce que l'imaginaire collectif se trimballe à propos des marins, ou des marins solitaires. Dans un des documents sur la solitaire du figaro, il est mentionne "Les évaluations psychologiques effectuées sur des jeunes solitaires devenus des champions mettent en évidence un besoin énorme de reconnaissance sociale. Cette attente semble le moteur principal de leur engagement dans un projet solitaire."
Hors du cadre de la compétition je pense que l'on peut modérer l'importance de cette motivation, toutefois elle existe.
Le même document définit aussi un trait de caractère type rencontré chez les compétiteurs de la figaro, "une tendance du comportement à tenter d'effectuer les choses par soi même, sans forcément s'appuyer sur les autres" [...] "Ce profil d'indépendance, commun a tous les solitaires, s'inscrit aussi dans un domaine compétitif qui touche le domaine de l'autre." Le désir d'indépendance, n'est pas uniquement un désir d'autonomie, mais aussi un désir de se valoriser à l'autre.
Et les autres ? Aussi asocial, ou renferme de caractère que l'image générale le définit celui qui navigue seul le fait entre autre par rapport aux autres. Patmic (www.hisse-et-oh.com) dit à propos du fait de naviguer seul que c'est pour "se sentir proche de l'humanité et loin des hommes". Un autre citera Jean-Saul Partre "L'enfer c'est les autres". Le désir d'être seul est une réaction aux autres. Les autres dans l'ensemble c'est la société; a l'unité une femme ou un homme, en groupe idéal l'Humanité. Paradoxalement quand on navigue seul le rapport aux autres a donc un sens (même si sens et direction nous éloignent de l'autre). Seul en mer, dans ce milieu si absolu on a tendance a idéaliser, et comme le dit Patmic, on se rapproche de l'Humanité, jusqu'au moment ou en rentrant au port on doit commencer les pénibles palabres avec tel agent du port ou des douanes, les hommes que l'on cherchait tant a fuir...
La solitude implique aussi que l'on n'est plus soumis au regard des autres, on peut ainsi agir sans peur du jugement, et ca a je crois un poids très particulier. Combien de personnes soumises au jour le jour à la "pression sociale" vont agir d'une manière donnée, alors que dégagée de la crainte du jugement des autres la réaction pourrait être bien différente. La conséquence pour celui qui navigue seul, c'est qu'ainsi il n'a pas a justifier ses actions, on peut ainsi un jour se fixer une destination, et le lendemain en changer, sans avoir a s'expliquer, on peut aussi se laisser a nos sentiments, pleurer, bondir de joie, ou hurler de rage sans crainte du jugement.
La présence de l'autre c'est aussi une responsabilité, le patron d'un petit canot a la sécurité somme toute incertaine a la responsabilité de ses passagers ou équipiers. Seul, cette responsabilité disparait, on peut donc faire des choix dont nous sommes moins sur du résultat, ou encore dont les conséquences (parfois dures) n'auront pas à être supportées par d'autres. La mer c'est l'obligation de résultat, on se doit d'arriver, et, dans une plage de temps respectable, et en n'ayant rien endommagé de trop sérieux, ou ce qui aura été endommagé de sérieux (sérieux ici définit ce qui est nécessaire à la marche du navire) aura été réparé. Seul, cette obligation de résultat est encore plus flagrante, hors de question de compter sur une aide extérieure; dailleurs dans le guide du SHOM "Naviguer en securite", il est mentionne : "La liberte en mer, consiste a compter sur soi et uniquement sur soi."
La responsabilité en bateau est ainsi totale, c'est d’ailleurs de nos jours une des rares situations ou on peut encore être entièrement responsable de ses actes. Dans notre société actuelle, qui cherche toujours à reporter la responsabilité, un tel concept de responsabilité totale peut donner le vertige. Les données sont simples et d'une très grande clarté, si j’échoue je risque de ne pas survivre, et je me suis engagé seul dans ce canot, pas de responsabilité extérieure à chercher. C'est d’ailleurs un comportement que l'on a après avoir navigue seul tendance à reporter dans la vie de tous les jours. Et se considérant entièrement responsable de ses actes, on considère sa vie comme sa navigation en solo, ce sont nos actions, accomplies sur nos temps de vie, si on ne gène pas les autres, alors pas de comptes à rendre. Et c'est justement les autres qui reviennent... Un tel comportement ignorant les règles, ne rendant de comptes a personne n'a pas tellement sa place en société. Naviguer seul en haute mer, c'est bel et bien se retrouver hors de portée de toutes lois, là dessus je manque d'informations, mais il me semble bien qu'en haute mer, à part les trafics de drogues, la piraterie et l'esclavage on ne peut pas vous reprocher grand chose. C'est donc littéralement se sortir de la société, pour un temps déterminé certes, mais quand même, ce n'est pas tous les jours que ca arrive... en fait je ne vois pas d'autres circonstances ou cela peut arriver.
Il apparait une certaine liberté à être ainsi seul, c'est une liberté toute relative bien sur, un bateau de par son exigüité, ses contraintes et son isolement est une petite prison, dans laquelle on a en plus une chance d'être noyé ! La liberté ce n'est jamais que choisir ses contraintes, et ici le jeu des contraintes/règles est particulier. Les règles peuvent être dures, mais elles sont d'une grande simplicité, d'une grande honnêteté et sans détours. L'environnement n'est pas méchant, cruel ou fourbe (quoique parfois on se demande...) il est. C'est un environnement purement naturel qui n'a pas été conçu par ou pour l'homme, et dans lequel on ne peut vivre sans artifice (un canot pour commencer).
Ce qui me semble façonne le plus mon état d'esprit en mer est le fait d'être a la fois tout le temps en train de dormir et tout le temps réveillé, toutes les heures du jour ou de la nuit se valent, le temps change alors réellement de consistance, il peut parfois s'étirer a l'extrême, ou au contraire se condenser et devenir dur comme du diamant. La densité toute spéciale que prend le temps a un gout vraiment particulier que je suis bien incapable de décrire... et qui pourtant me semble être a la racine de ce que l'on peut sentir seul en mer.
On passe beaucoup de temps a sentir l'environnement, sentir les mouvements, les changements du vent car il s'agit d'essayer d'anticiper le temps, de quoi sera fait le monde dans quelques heures... il m'est arrivé lors d'une étape assez longue, de faire des rêves qui ne comportaient rien d'autre que la houle et le ciel, ni moi ni mon bateau ni aucun autre être n'apparaissaient, juste la mer et le ciel; pour illustrer à quel point on peut s'enivrer de ce milieu. Et le bateau évolue, posé entre la mer et le ciel et usant des deux pour avancer.
Seul témoin de ces temps passés loin de tout, et vouloir en parler, vouloir expliquer ou décrire finalement un monde dont on serait le seul survivant... c'est bien difficile.
__________________
Sources :
-Discussions avec d'autres navigateurs solitaires
-Doc sur la solitaire du figaro :
http://www.polefinistere.com/fr/le_pole/documentation/
-LE SOMMEIL, LES RÊVES ET L'ÉVEIL / CNRS :
http://sommeil.univ-lyon1.fr/articles/valatx/mh_88/print.php
-Hallucinations en haute mer : http://www.lemonde.fr/sport/article/2012/12/13/vendee-globe-hallucinations-en-haute-mer_1806202_3242.html
-Desjoyeaux en solo je vis des moments rares :
http://www.lexpress.fr/actualite/sport/michel-desjoyeaux-en-solo-je-vis-des-moments-rares_731743.html
-http://www.hisse-et-oh.com/forums
27 December 2012
12 December 2012
Beaumont stranded
http://www.lne.es/aviles/2012/12/13/carguero-britanico-destino-puerto-aviles-encalla-diez-horas-xago/1340451.html
10 December 2012
23 November 2012
22 November 2012
16 November 2012
23 October 2012
16 July 2012
11 July 2012
Don McLean - American Pie
AMERICAN PIE
Don McLean wrote the song "American Pie" in 1971. What do the Lyrics mean?
Verse 1
A long, long time ago...
American Pie was written in 1971 and the time McLean is going to talk about is the 1950's. This seems
like a long time ago 'cause of all the turmoil that occurred in the 60's.
I can still remember how that music used to make me smile.
McLean's favorite music was that of the 50's.
And I knew if I had my chance, that I could make those people dance, and maybe they'd be happy for a while.
In the 50's, the major purpose of music was for dancing (sock hops). He wanted to play rock & roll so people could have a good time.
But February made me shiver
Buddy Holly died on February 3, 1959 in a plane crash in Iowa. He was McLean's hero.
With every paper I'd deliver
Donny boy's only other job besides songwriting was a paper boy.
Bad news on the doorstep, I couldn't take one more step
This story was obviously on the frickn' front page and made McLean freeze in his tracks.
I can't remember if I cried
He can't remember if he cried.
When I read about his widowed bride
Holly's wife was pregnant when the accident occurred and soon after had a miscarriage.
But something touched me deep inside
I don't even wanna know!
The day the music died.
The crash took the lives of three current rock legends: Holly, Richie Valens and the Big Bopper, so now Feb. 3, 1959 is called "The day the music died." The music that died is considered the standard rock & roll songs. The crash was the final blow («--keyword) to this music 'cause these three were that only major artists left. Elvis was drafted, Little Richard (or "Little Dick") turned gospel, and Chuck Berry was arrested for screwin' a prostitute.
Verse 2
Did you write the book of love?
"The Book of Love" was a hit in 1968 by the Monotones.
And do you have faith in God above, if the Bible tells you so?
In 1955, Don Cornell wrote "The Bible Tells Me So" and there is a Sunday School song "Jesus Loves Me," with the line "For the Bible tells me so."
Now do you believe in rock & roll?
This is from the great song "Do You Believe in Magic?" by the Lovin' Spoonful, written by John Sebastin in 1965. One of the lines is like trying to teach a stranger 'bout rock & roll," and another is "the magic's in the music and the music's in me." The "magic" this Johnny was talking about is the ability of a song to stick in your head. Often times songs bring back memories of the past, this is what the magic is. This magic is especially in rock & roll, 'cause you experience it without thinking about it or trying to analyze the bloody lyrics (like some asshole is right now). Another lyric is "so just blow your mind." (Don't think about it).
Can music save your mortal soul?
Given all that, can music help you get though life? I'm sorry I can't answer that. All of these questions ask about life and if God exists.
And, can you teach me how to dance real slow?
Dancing in the 50's wasn't like it is today. If you danced with someone, you then were committed to them.
Now I know that you're in love with him, 'cause I saw you dancing in the gym.
Like I said, dancing was serious shit. McLean caught his love cheating on him.
You both kicked off your shoes
Reference to a "sock hop."
Man, I dig those rhythm and blues
He's depressed, and you listen to that kinda of music. There's a style of music for every feeling.
I was a lonely teenage broncin' buck
ummmm.....yeah, so was I......
With a pink carnation and a pickup truck
A pickup truck was a symbol of sexual freedom (and it rhymes with "buck" and "luck"), and Marty Robbins had a hit with "A White sport Coat (And a Pink Carnation) in 1957.
But I knew I was out of luck, the day the music died.
These old crazy things that worked in the fifty's no longer work, 'cause the 60's brought a new social revolution. Peace Out!
Verse 3
Now for ten years we've been on our own
The music died 1959, McLean more than likely started writing this song around 1969.
And moss grows fat on a rolling stone
The great Bob Dylan wrote "Like a Rolling Stone" in 1965. This was his first MAJOR change from folk music. In late 1966, Dylan was involved in a motorcycle accident, and hid in his house in Woodstock, NY for a good year, hence the "fat," and the moss shows the time change. Dylan didn't really get his muse back till 1975.
but that's not how it used to be.
McLean liked Dylan as a folk singer in the early sixties more than his folk-rock style in the mid sixties. (I wonder what he thinks of Dylan's religious phase!)
When the jester sang for the king and queen
Ok, the jester's Bob Dylan. The king is Peter Seger and the queen is Joan Baez. These were the two big names in folk at the time early '60's). During the Newport Folk Festival in 1963, Dylan was honored to play his own set and then combine with these two legends to sing his song "Blowin' in the Wind."
In a coat he borrowed from James Dean
In the Dean movie "Rebel Without A Cause," he wears a red windbreaker. On the cover of the Dylan's "Freewheelin'," he is seen also in a red windbreaker. This cover also resembles a famous picture of Dean. This ties in with the previous line 'cause this album is were Dylan really took off, with such songs as "Blowin' in the Wind" and "A Hard Rain's A-Gonna Fall."
And a voice that came from you and me.
This means two things. 1. Dylan was the spokesman for the 60's (and he was) and 2. He didn't have the best singing voice in the world, and even you and me could sing like him (but you could write like him if Shakespeare «he's in the alley» himself told you what to say!)
Oh, and while the king was looking down
This could mean two things; Pete Seger remained a traditional folk singer, while Dylan was constantly reinvented himself and therefore became unbelievably popular. This could also be a reference to Elvis (the King of rock and roll), because he joined the U.S. Army and reportedly dropped his soap everyday in the shower.
The jester stole his thorny crown
While Elvis was in the army, Dylan took his spotlight and changed the whole music business. The thorny crown is the price of fame, and is referenced with Jesus's thorny crown before he was murdered.
The courtroom was adjourned, no verdict was returned
This deals with the Kennedy assassination. Lee Harvey Oswald was never convicted because he was murdered.
And while Lennon read a book of Marx
This is about the Beatles music becoming political. Songs like "Revolution" (1968) (which actually mentions Chairman Mao) were much different then "Love Me Do" (1963). Many American adults thought the Beatles were bad for the American youth, especially after Lennon's remark in 1966 about Christianity. He said "Christianity will go. It will vanish and shrink. I needn't argue with that; I'm right and I will be proved right. We're more popular than Jesus now; I don't know which will go first: rock 'n' roll or Christianity." This started anti-Beatles burnings and such.
The quartet practiced in the park
The quartet was the Beatles (there were four, not including if Paul McCartney is really dead!) and the park thing is Candlestick Park, the place of their last concert. It was practicing 'cause their music would grow after they stopped touring (their first project after this was "Sgt. Pepper" which is considered the best album of all time).
And we sang dirges in the dark, the day the music died.
A dirge is a funeral song. These songs were for the Kennedy's (John and Robert) and Martin Luther King, all who died in the mid 60's. And remember- "Dark" rhythms with "Park"
Verse 4
Helter Skelter in a summer swelter
Charles Manson is one of the most dangerous cereal killers ever (his favorite was coco-puffs). In the summer of 1968, he massacred an entire family 'cause of the Beatles song "Helter Skelter," which appeared on the white album. He thought that the Beatles were warning America about the racial conflict and it was "coming down fast." He thought the Beatles were the four angels mentioned in the Book of Revelation in the Bible. Manson wrote the title of the song on the wall in blood after committing the murders. Also, he thought in "Revolution 9" that Lennon was saying "rise" instead of "right," thought the line "They need a damn good wacking" from "Piggies" was telling him to kill people and the "Hollywood Song" in "Honey Pie" was about him 'cause he lived near Hollywood. He was dropping too much acid and thought the Beatles were talking directly to him and told him to kill those people.
The Byrd flew off with to a fallout shelter
The Byrd's were a popular folk-rock group, with the huge cover of Dylan's "Mr. Tambourine Man," in 1965. One of the members was arrested for possession of marijuana and a fallout shelter was another name for a rehab program. A strange note is that Dylan's "Mr. Tambourine Man" appeared on his "Bringing It All Back Home" record, and on the lower left corner of the cover is a fallout shelter sign.
Eight miles high and falling fast.
"Eight Miles High" was the first ever psychedelic song (it was written while high on speed, and the sound of the guitar was supposed to sound like a saxophone). The falling fast part is probably about the fact that the Byrd's abandoned folk-rock for country music with the album "Sweetheart of the Rodeo," in 1967
Then landed in the foul grass
Foul grass meaning marijuana.
The players tried for a forward pass
Here the football metaphor starts. The players are the protesters in the 60's. The forward pass was their movement to change the situation they were in, full of government corruption.
With the jester, on the sidelines in a cast.
emember jester=Dylan. In late 1966, while riding near his house in Woodstock, NY, he briefly glanced into the sun and lost control of his bike. When he went to brake, they locked up on him and sent him flying off the motorcycle. It took him about 9 months to recover (or was he just pregnant and trying to hide it from the world????), in which time he very rarely left the house, hence the cast.
Now the half time air was sweet perfume
Flower Power, groovy baby! Drugs, man, drugs.
While sergeants played a marching tune
Sgt. Pepper, Beatles, 1967, recently named the most influencal album of all time. First ever concept album. First to have lyrics printed on the back. First to have a design on the protector of the record. Included an elaborate cover design and cut-outs. As far as the music goes, it had drug references in Lucy in the Sky with Diamonds, sitars, animal sounds and studio trickery. In the song "Being for the Benefit of Mr. Kite!" at one point in the sound the engineer was instructed to cut the tape into small pieces, scatter them around, then tape them back together. In "A Day in the Life" (which was banned from the radio 'cause of the drug reference line "I'd Love to Turn You On"), after the piano cords die out, there is a minute of silence, followed by a high pitched sound (by the request of John Lennon, especially to annoy the family dog), then a loop of Beatles gibberish to make the owners of the LP think that the needle had stuck! What was I talking about again?
We all got up to dance, but we never got the chance
Oh yeah, American Pie!! That's a good song...anyway, the Beatles helped to start a new kind of music that was meant to be listened and not danced to (how do you dance to "Within You and Without You"?).
'Cause the players tried to take the field
Players=Protesters. In 1968, at the Chicago Democratic convention, protesters rioted, and some were beaten by the police. It is now known as the days of rage. Also in 1970, at Kent State University, four students were killed by the National Guard in response to their anti-Vietnam protests, which inspired the song "Ohio" by CSN & Neil Young.
The marching band refused to yield
The Beatles had some anti-violence songs that made protesters think twice about the way they were acting. "All You Need is Love" (1967) says there is a better way then violence, and in "Revolution" (1968) one of the lines is "But when you talk about destruction, don't you know that you can count me out." The beatles were in no way pro-government (as seen in 1968's "Piggies," which is about Congressmen), but they were against violence.
Do you recall what was revealed, the day the music died.
So what was revealed? ...well look at today, the president gets more ass then a toilet seat. As Dr. Evil says in Austin Powers, "Face it, freedom failed" or more accurately, the protests failed. The government is more corrupt now then ever before. McLean wasn't a big 60's fan and here is putting down the efforts of the failed generation.
Verse 5
And then we were all in one place
Woodstock Performing Arts Festival took place in August in 1969. 400,000 of McLean's generation were there. It took place at Woodstock (actually Bethel) because that's were Dylan was hiding, and they were hoping he would come out and play. Unfortunately he turned it down for the "Isle of Wright" concert.
A generation lost in space
The moon landing was of course in 1969, David Bowie's "Space Oddity" was released (which was about 'major Tom' who got lost in space), there was a TV show called "Lost in Space" and this is a drug reference, the 60's are generalized by saying everyone in the entire world was on acid.
With no time left to start again
It took them a whole decade to get to this point, the generation's time was quickly fading. McLean thinks they wasted most of there time on drugs.
So come on Jack be nimble, Jack be quick, Jack flash sat on a candlestick
"Jumpin' Jack Flash" was a hit for the Rolling Stones. In this song, McJagger compares himself with Jesus. This line comes from the nursery rhyme that has the line "Jack be nimble, Jack be quick, Jack jumps over a candlestick."
'cause fire is the devil's only friend.
The Stones sold out to the devil. Their only comeback to the Beatles "Sgt. Pepper" was their album "Their Satanic Majesties Request." Seeing that you've probably never heard of this, you can imagine that it pretty much sucks. Also, their song "Sympathy for the Devil," proves that they were desperate to sell their records (the Beatles were SOOOO much better!). Was it really worth celebrating the devil?
Oh, and as I watched him on the stage
No, it wasn't. In December of 1969, the Stones attempted another Woodstock, this time at Altamont Speedway. This time it was a free concert, with the Hell's Angel's handling the security. The biggest mistake was paying them in advance, but instead of money, with beer and handfuls of acid. While the stones were singing "Sympathy for the Devil," a black man was beaten and stabbed to death by the Hell's Angels. They soon began beating everyone, include a member of the Jefferson Airplane.
My hands were clenched in fists of rage
He was pissed.
No angel born in hell could brake that Satan's spell
"angels born in hell" a.k.a. the "Hell's Angels!" When you have sympathy for the devil, you're asking for trouble.
As the flames climbed high into the night, to light the sacrificial rite
The stones were helicoptered out of there it became so crazy, hence the "climbed high." It's like the Stones started the living hell, and left in the middle of it...what's up with that? The sacrifice to the devil was the man's life.
I saw Satan laughing with delight, the day the music died.
This was the definitive ending of the sixties. The generation that was lost in space was now lost on earth. Before the only violence was between the hippies and the police, now it was amongst themselves. Satan had won, in one final blow.
Verse 6
I met a girl who sang the blues and I asked her for some happy news, but she just smiled and turned away.
Janis Joplin is most the girl who sang the blues. Her big hits were "Piece of My Heart" and "Me and Bobby McGee." She died of an accidental heroin overdose on October 4, 1970. McLean is still trying to find happiness like in the beginning of the song "Maybe they'd be happy for a while," "That music used to make me smile." (Note the tone of the song is very similar in these to verses) But this time the smile isn't for happiness but regret.
I went down to the sacred store
Here he's talking about record stores that sold 50's albums.
Where I heard the music years before, but the man said the music wouldn't play
By the 70's, the 50's music was almost ignored by everyone. Hundreds of great albums were released in the 60's, and it seems that everyone has forgot about the 50's.
And in the streets the children screamed
The youth of America were beaten in the streets especially at the end of the decade. (Like I said earlier, the Kent State murders and the Chicago Democratic Convention)
The lovers cried and the poets dreamed
In Dylan's "A Hard Rain's A-Gonna Fall," he says: "I met one man he was wounded in love, I met another man he was wounded in hatred," showing that love hurts sometimes as much as hate.
But not a word was spoken. The church bells all were broken.
Again in "A Hard Rain...," the line is "I saw ten thousand talkers whose tongues were all broken." Simon and Garfunkel had a hit with "Sound of Silence." The church bells all were broken shows that people have forgotten God. All things are are so sacred are gone, love, faith, happiness, peace. In Dylan's "It's Alright Ma (I'm Only Bleeding)," one verse goes: Disillusioned words like bullets bark . As human gods aim for their mark . Made everything from toy guns that spark . To flesh-colored Christs that glow in the dark . It's easy to see without looking too far. That not much Is really sacred. McLean isn't the only one that feels this way. He was obviously a religious man, and is very disappointed that they have abandoned God.
And the three men I admire most, the Father, Son and Holy Ghost
The trinity of God, McLean was Catholic.
They caught the last train for the coast.
God has left. Time magazine even featured a cover story "Is God Dead?" The generation has failed, and "with no time left to start again." It was now up to the next generation to put things right (and they did a terrible job might I add).
The day the music died. And we were singing....
This last verse is the hardest to explain...Remember, McLean never would talk about what what the lyrics definitely mean, so it's not perfectly clear. Some people believe there were more references to the Kennedy's (him being the king and his wife the queen), but I feel his presence is felt though the songs from the 60's better. Ps, this took me forever.
Refrain
So bye, bye Miss American Pie
Pimp Daddy McLean was dating one of the Miss America contestants during one of the pageants. Also the "American Pie" part is a symbol of the American Dream (at least of the 50's), it was also the name of the plane that crashed and killed Holly (or so goes the rumor).
Drove my Chevy to the levee but the levee was dry
The American automobile was the Chevy. The levee business shows that America wasn't fertile anymore (at least in the sense of music). "Chevy" rhymes with "levee."
And them good old boys were drinking whiskey and rye singing "This will be the day that I die, this will be the day
that I die."
The traditional Americans are depressed with the current lifestyle (60's). The song comes from Buddy Holly's "That'll be the day," that eventually says "that I die."
Another interesting note brought to my attention by Scott Tilles, is that the Levee was a bar in Purchase, NY near McLean's hometown. There is also a Levee, NY which is about 15 minutes from the school he attended.
This was found on the following web site:
http://webpub.alleg.edu/student/c/carsonm/amerpie.htm
09 July 2012
02 July 2012
29 June 2012
12 June 2012
Sailing quotes / Citations marines
last update : 09/07/2012
En francais plus bas
Racing a yacht around the world single-handed is often described as the maritime equivalent of climbing Everest but there is a good argument that it is even tougher. An estimated 15,000 people have scaled Everest; only 163 have sailed solo around the world.
-Guardian.co.uk
Any slave taking refuge on board any ship, whatever its flag, shall ipso facto be free.
-UN convention on the law of the sea
PART VII / HIGH SEAS / SECTION 1. GENERAL PROVISIONS / art.99
If you don't know how to tie a knot, tie a lot.
-anonymous
The cure for anything is salt water - sweat, tears, or the sea.
-Isak Dinesen
The sea hath no king but God alone.
-Dante Gabriel Rossetti
Bacchus has drowned more men than Neptune.
-Giuseppe Garibaldi
One should never enter a life raft except when steeping up from the masthead.
-Ann Trautwein
Life at sea can be hell, but it sure beats the shit out of the alternative.
-anonymous
Never approach a dock faster than you are willing to hit it.
-John Bachrach
I spent all my money on booze, boats and broads. And the rest of it, I wasted.
-Elmore Leonard
Is it better to be lost at sea or found at work?
-anonymous
While racing my cruising boat offshore of Brookings, Oregon, I became concerned we had up too much sail for the wind. A hard core racer aboard said, "Don't worry about gear breaking. If it doesn't break, it was built too heavy!"
-Bill Nokes
Dead men tell no tales.
-pirate saying
Think, if you like, of the distance we have come, but never let your mind run forward faster than your vessel.
-Captain Blight
They are ill discoverers that think there is no land, when they can see nothing but sea.
-Sir Francis Bacon
The gods do not deduct from a man's allotted span, those days spent sailing.
-UN convention on the law of the sea
PART VII / HIGH SEAS / SECTION 1. GENERAL PROVISIONS / art.99
If you don't know how to tie a knot, tie a lot.
-anonymous
The cure for anything is salt water - sweat, tears, or the sea.
-Isak Dinesen
The sea hath no king but God alone.
-Dante Gabriel Rossetti
Bacchus has drowned more men than Neptune.
-Giuseppe Garibaldi
One should never enter a life raft except when steeping up from the masthead.
-Ann Trautwein
Life at sea can be hell, but it sure beats the shit out of the alternative.
-anonymous
Never approach a dock faster than you are willing to hit it.
-John Bachrach
I spent all my money on booze, boats and broads. And the rest of it, I wasted.
-Elmore Leonard
Is it better to be lost at sea or found at work?
-anonymous
While racing my cruising boat offshore of Brookings, Oregon, I became concerned we had up too much sail for the wind. A hard core racer aboard said, "Don't worry about gear breaking. If it doesn't break, it was built too heavy!"
-Bill Nokes
Dead men tell no tales.
-pirate saying
Think, if you like, of the distance we have come, but never let your mind run forward faster than your vessel.
-Captain Blight
They are ill discoverers that think there is no land, when they can see nothing but sea.
-Sir Francis Bacon
The gods do not deduct from a man's allotted span, those days spent sailing.
-anonymous
Any fool can carry on, but
a wise man knows how to shorten sail in time.
-Joseph
Conrad
When a man comes to like a sea life, he is not fit to live on land.
-Samuel Johnson
Men are like boats, they rust in harbour.
-anonymous
One doesn't discover new lands without losing sight of the shore.
-Andre Gide
Men are like boats, they rust in harbour.
-anonymous
One doesn't discover new lands without losing sight of the shore.
-Andre Gide
No man will be a sailor who has contrivance enough to get himself into a jail;
for being in a ship is being in a jail, with the chance of being drowned. A man
in a jail has more room, better food and commonly better company.
-Samuel Johnson
-Samuel Johnson
Sailing alone soothes me because the sea is fair, not cruel. It judges
only your ability. It does not care who or what you are, but only your
competence. It requires only that you can sail. If you can, you survive. If you
can't, better stay ashore. That's fair, more fair than most of us experience on
land...and refreshing."
-anonymous
-Lin and Larry Pardey
Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar.
-Don Bamford
I hate storms, but calms undermine my spirits.
-Bernard Moitessier
Never in my life before have I experienced such beauty, and fear at the same time…
-Ellen MacArthur
A ship in harbor is safe, but that is not what ships are built for.
-William Shedd
Confronting a storm is like fighting God. All the powers in the universe seem
to be against you and, in an extraordinary way, your irrelevance is at the same
time both humbling and exalting.
-Francois LeGrande
Red sky by morning, sailor take warning. Red sky at night, sailor's delight.
-Anonymous
-Francois LeGrande
Red sky by morning, sailor take warning. Red sky at night, sailor's delight.
-Anonymous
If a man must be obsessed by something, I suppose a boat is as good as
anything, perhaps a bit better than most. A small sailing craft is not only
beautiful, it is seductive and full of strange promise and the hint of trouble.
If it happens to be an auxiliary cruising boat, it is without question the most
compact and ingenious arrangement for living ever devised by the restless mind
of man--a home that is stable without being stationary, shaped less like a box
than like a fish or a girl, and in which the homeowner can remove his daily
affairs as far from shore as he has the nerve to take them, close hauled or
running free--parlor, bedroom, and bath, suspended and alive.
-E. B. White
At sea, I learned how little a person needs, not how much.
-Robin Lee Graham
The ocean has always been a salve to my soul...the best thing for a cut or abrasion was to go swimming in salt water. Later down the road of life, I made the discovery that salt water was also good for the mental abrasions one inevitably acquires on land.
-Jimmy Buffett
One of the best temporary cures for pride and affection is seasickness."
-Henry Wheeler Show
Give a man a fish and feed him for a day. Give him a fishing lesson and he'll sit in a boat drinking beer every weekend.
-Alex Blackwell
The sea finds out everything you did wrong.
-Francis Stokes
I start from the premise that no object created by man is as satisfying to his body and soul as a proper sailing yacht.
-Arthur Beiser
To young men contemplating a voyage I would say go.
-Joshua Slocum
A tourist remains an outsider throughout his visit; but a sailor is part of the local scene from the moment he arrives.
-Anne Davison
A small craft in an ocean is, or should be, a benevolent dictatorship.
-Tristan Jones
It's out there at sea that you are really yourself.
-Vito Dumas
For one thing, I was no longer alone; a man is never alone with the wind-and the boat made three.
-Hilaire Belloc
Without patience, a sailor I would never be.
-Lee Allred
If you can't repair it, maybe it shouldn't be on board.-E. B. White
At sea, I learned how little a person needs, not how much.
-Robin Lee Graham
The ocean has always been a salve to my soul...the best thing for a cut or abrasion was to go swimming in salt water. Later down the road of life, I made the discovery that salt water was also good for the mental abrasions one inevitably acquires on land.
-Jimmy Buffett
One of the best temporary cures for pride and affection is seasickness."
-Henry Wheeler Show
Give a man a fish and feed him for a day. Give him a fishing lesson and he'll sit in a boat drinking beer every weekend.
-Alex Blackwell
The sea finds out everything you did wrong.
-Francis Stokes
I start from the premise that no object created by man is as satisfying to his body and soul as a proper sailing yacht.
-Arthur Beiser
To young men contemplating a voyage I would say go.
-Joshua Slocum
A tourist remains an outsider throughout his visit; but a sailor is part of the local scene from the moment he arrives.
-Anne Davison
A small craft in an ocean is, or should be, a benevolent dictatorship.
-Tristan Jones
It's out there at sea that you are really yourself.
-Vito Dumas
For one thing, I was no longer alone; a man is never alone with the wind-and the boat made three.
-Hilaire Belloc
Without patience, a sailor I would never be.
-Lee Allred
-Lin and Larry Pardey
Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar.
-Don Bamford
I hate storms, but calms undermine my spirits.
-Bernard Moitessier
Never in my life before have I experienced such beauty, and fear at the same time…
-Ellen MacArthur
A ship in harbor is safe, but that is not what ships are built for.
-William Shedd
There is nothing so distressing as running ashore, unless there is also
doubt as to which continent the shore belongs.
-anonymous
There is never any excuse to put the comfort of the crew above the safety
of the vessel.
-anonymous
My drinking team has a sailing problem !
-anonymous
When we cannot bear to be alone, it means we do not properly value the only companion we will have from birth to death - ourselves.
-Eda LeShan
=====================================
qui voit Groix, voit sa joie;
qui va à Groix, perd son foie.
Si tu vois Groix, c'est qu'il va pleuvoir;
Si tu ne vois pas Groix, c'est qu'il pleut déjà.
-dicton lorientais
Le seul noeud qui ne sert à rien à bord, c'est le noeud à la tête.
-Piep
C'est curieux, chez les marins, ce besoin de faire des phrases.
-Michel Audiard
Les enfants sont comme les marins: où que se portent leurs yeux, partout c'est l'immense.
-anonyme
Il y a trois sortes d’êtres Humains. Les vivants, les morts et ceux qui vont sur la Mer.
-Anacharsis
La mer enseigne aux marins des rêves que les ports assassinent.
-anonyme
La mer est un élément capital pour la connaissance des peuples. La mer modèle les moeurs comme elle fait les rivages. Tous les peuples marins ont du caprice, sinon de la folie, dans l'âme.
-André Suarès
Celui qui a un port d'attache n'en a qu'un, celui qui n'en n'a pas en a mille...
-anonyme
Homme libre, toujours tu chériras la mer.
-Baudelaire
En mer, le plus grand danger, c'est la terre.
-anonyme
A vieille carte, nouvelle épave.
-anonyme
Les mouettes naissent des mouchoirs que l'on agite au départ des bateaux.
-Ramon Gomez de la Serna
Il est une façon infaillible d'arriver à connaître les bons et les mauvais côtés de quelqu'un: être entassés ensemble sur un petit voilier d'une sécurité incertaine.
-David Niven
Il m'a toujours semblé indécent de ne pas aller voir partout dans le monde. Il me fallait partir sur tous les océans, découvrir tous les ports... Pour moi, c'est vital: puisqu'on est dans le monde, il faut le courir.
-Olivier de Kersauson
Horizon pas net, reste à la buvette.
-anonyme
Qui boit la mer pisse des pierres, qui boit du rhum s'en étonne.
-anonyme
Vent contre courant, t'en prends plein les dents.
-anonyme
Qui pisse au vent, se rince les dents.
-anonyme
Plus l'amer est haut, plus la mer est basse.
-anonyme
Penon en bas, reste au ponton.
-anonyme
When we cannot bear to be alone, it means we do not properly value the only companion we will have from birth to death - ourselves.
-Eda LeShan
=====================================
qui voit Groix, voit sa joie;
qui va à Groix, perd son foie.
Si tu vois Groix, c'est qu'il va pleuvoir;
Si tu ne vois pas Groix, c'est qu'il pleut déjà.
-dicton lorientais
Le seul noeud qui ne sert à rien à bord, c'est le noeud à la tête.
-Piep
C'est curieux, chez les marins, ce besoin de faire des phrases.
-Michel Audiard
Les enfants sont comme les marins: où que se portent leurs yeux, partout c'est l'immense.
-anonyme
Il y a trois sortes d’êtres Humains. Les vivants, les morts et ceux qui vont sur la Mer.
-Anacharsis
La mer enseigne aux marins des rêves que les ports assassinent.
-anonyme
La mer est un élément capital pour la connaissance des peuples. La mer modèle les moeurs comme elle fait les rivages. Tous les peuples marins ont du caprice, sinon de la folie, dans l'âme.
-André Suarès
Celui qui a un port d'attache n'en a qu'un, celui qui n'en n'a pas en a mille...
-anonyme
Homme libre, toujours tu chériras la mer.
-Baudelaire
En mer, le plus grand danger, c'est la terre.
-anonyme
A vieille carte, nouvelle épave.
-anonyme
Les mouettes naissent des mouchoirs que l'on agite au départ des bateaux.
-Ramon Gomez de la Serna
Il est une façon infaillible d'arriver à connaître les bons et les mauvais côtés de quelqu'un: être entassés ensemble sur un petit voilier d'une sécurité incertaine.
-David Niven
Il m'a toujours semblé indécent de ne pas aller voir partout dans le monde. Il me fallait partir sur tous les océans, découvrir tous les ports... Pour moi, c'est vital: puisqu'on est dans le monde, il faut le courir.
-Olivier de Kersauson
Horizon pas net, reste à la buvette.
-anonyme
Qui boit la mer pisse des pierres, qui boit du rhum s'en étonne.
-anonyme
Vent contre courant, t'en prends plein les dents.
-anonyme
Qui pisse au vent, se rince les dents.
-anonyme
Plus l'amer est haut, plus la mer est basse.
-anonyme
Penon en bas, reste au ponton.
-anonyme
Les voiles, c'est simple, tu les règle jusqu'à que tu avances,
puis tu les affines pour aller plus vite.
Et quand tu as peur, tu réduits !
-anonyme
Méfie toi d'une poulie qui crie et d'une femme qui se tait. Toutes deux préparent un mauvais coup.
-anonyme
Si tu veux faire un vieux marin, arrondis les caps et salue les grains.
-anonyme
Mouette en haut du mât, bientôt fiente sera sur toi.
-anonyme
Si le goeland se gratte le gland, signe de mauvais temps, s'il se gratte le cul il fera pas beau non plus.
-anonyme
A Marseille, on dit: Bonne Mére, priez pour les marins qui sont au port, ceux qui sont en mer eux se démerdent...
-anonyme
Rien ne vaut une bonne droite pour confirmer un point
-moitessier
Mouille c'est lave, sec c'est propre, plie c'est repasse.
-anonyme
Le voilier est le moyen le plus long pour aller d'une taverne à l'autre.
-anonyme
puis tu les affines pour aller plus vite.
Et quand tu as peur, tu réduits !
-anonyme
Méfie toi d'une poulie qui crie et d'une femme qui se tait. Toutes deux préparent un mauvais coup.
-anonyme
Si tu veux faire un vieux marin, arrondis les caps et salue les grains.
-anonyme
Mouette en haut du mât, bientôt fiente sera sur toi.
-anonyme
Si le goeland se gratte le gland, signe de mauvais temps, s'il se gratte le cul il fera pas beau non plus.
-anonyme
A Marseille, on dit: Bonne Mére, priez pour les marins qui sont au port, ceux qui sont en mer eux se démerdent...
-anonyme
Rien ne vaut une bonne droite pour confirmer un point
-moitessier
Mouille c'est lave, sec c'est propre, plie c'est repasse.
-anonyme
Le voilier est le moyen le plus long pour aller d'une taverne à l'autre.
-anonyme
Si une connerie est possible, elle est déjà faite,
Si elle est impossible, elle est en train de se faire.
-RATAFIA SB
On ne voyage pas pour se garnir d'exotisme et d'anecdotes comme un sapin de Noël, mais pour que la route vous plume, vous rince, vous essore, vous rende pareil à ces serviettes élimées par les lessives qu'on vous tend avec un éclat de savon dans les bordels.
-Nicolas Bouvier
La mer est gentille et porte sur son dos nombre d'innocents qui feraient mieux de rester au bistrot.
-anonymous
Soleil cercle, dans 24h toile a rentrer.
-anonymous
L'horizon nous condamne au cercle.
-anonymous
Rouge le soir et blanc le matin, bon quart pour le marin.
-anonymous
Halo a la lune n'a jamais abattu mat de hune, mais en a branle plus d'une.
-anonymous
La tempete est bonne fille elle laisse toujours une chance au marin.
-anonymous
Le plus dur...c'est de partir. Mais une fois au large, le premier round est gagne : le round contre soi meme, le plus important
-Moitessier
Un plaisancier a aussi des devoirs, et le principal d'entre eux est de veiller a preserver sa propre vie, celle de de ses compagnons et celle des autres navigateurs. Ce devoir entraine des obligations de competence, de prudence et d'entraide.
-"Naviguer en securite" Service Hydrographique et Oceanographique de la Marine
La liberte en mer, consiste a compter sur soi et uniquement sur soi.
-"Naviguer en securite" Service Hydrographique et Oceanographique de la Marine
[...]La qualite de son equipage (au chef de bord) est en fait la somme des competences et des incompetences des gens qu'il embarque; cette qualite varie aussi en fonction de leur aptitude a resister au mal de mer.
-"Naviguer en securite" Service Hydrographique et Oceanographique de la Marine
Si tu vas plus vite que ceux qui sont comme toi sur le mauvais chemin, tu arriveras toujours avant eux quelque part.
-un maitre Zen du solitaire
Agir en primitif et penser en stratege
-anonymous
Le solitaire s'efforce avant tout de tout faire a bord mais avec une technique parfois moyenne "a l'arrache" mais sans jamais negliger aucun compartiment du jeu.
-anonymous
Dieu a créé la mer et il l'a peinte en bleu pour qu'on soit bien dessus.
-Bernard Moitessier
Naviguer, c'est accepter les contraintes que l'on a choisies. C'est un privilège. La plupart des humains subissent les obligations que la vie leur a imposées.
-Éric Tabarly
La mer, c'est la disponibilité perpétuelle.
-Gérard Janichon
La mer est aussi profonde dans le calme que dans la tempête.
-John Donne
Si vous souhaitez connaître l'âge du monde, regardez la surface de la mer dans la tempête.
-Joseph Conrad
Ce sont les voiliers qui ont découvert le monde, et ils charrient dans leur sillage bien des légendes.
-Olivier de Kersauzon
En mer, quand on dort, on ferme les yeux, mais on garde les oreilles ouvertes.
-Olivier de Kersauzon
Quand un cachalot de 45 tonnes vient de tribord, il est prioritaire. À bien y penser, quand il vient de bâbord aussi.
-Olivier de Kersauzon
Sur la mer, personne ne vous prend en tutelle. C'est le dernier espace au monde où vous êtes responsable.
-Paul Guimard
La mer, compliquée du vent, est un composé de forces. Un navire est un composé de machines. Les forces sont des machines infinies, les machines des forces limitées. C'est entre ces deux organismes, l'un inépuisable, l'autre intelligent, que s'engage ce combat qu'on appelle la navigation.
-Victor Hugo
Le pessimiste se plaint du vent, l'optimiste espere qu'il va changer,
le realiste ajuste ses voiles.
-William Arthur Ward
Voile + moteur dans les petits airs : faut bien marcher à la voile et la vapeur quand il y a un temps de tarlouze.
-Alizes Tinlo
Le marin se distingue par son aptitude a pratiquer la sieste a toute heure, en tous lieux, par tous les temps;
car ce qui est pris n'est plus a prendre.
-anonymous
Naviguer, c'est surtout être très précis dans l'enchaînement aléatoire d'approximations successives.
-anonymous
[pt] Navegar e preciso, viver nao e preciso.
-Luis de Camoes
Qui va-t-en mer pour son plaisir, irait en enfer pour passer le temps.
-old sailor's saying
L'eau sert à faire flotter les bateaux, certains l'utilisent pour se laver et j'ai même entendu dire qu'il y en a qui en boivent.
-anonymous
Partir n'apporte pas de réponses, mais cela évite de poser les questions...
-Moitessier
Partir c'est mourir un peu, rentrer c'est périr complètement.
-Houpette
Bar a babord, rhum a ras-bord.
-anonymous
Qui voit Ouessant voit son sang,
Qui voit Molène voit sa peine,
Qui voit Sein voit sa fin,
Qui voit Groix voit sa croix.
-dicton marin
Si elle est impossible, elle est en train de se faire.
-RATAFIA SB
On ne voyage pas pour se garnir d'exotisme et d'anecdotes comme un sapin de Noël, mais pour que la route vous plume, vous rince, vous essore, vous rende pareil à ces serviettes élimées par les lessives qu'on vous tend avec un éclat de savon dans les bordels.
-Nicolas Bouvier
La mer est gentille et porte sur son dos nombre d'innocents qui feraient mieux de rester au bistrot.
-anonymous
Soleil cercle, dans 24h toile a rentrer.
-anonymous
L'horizon nous condamne au cercle.
-anonymous
Rouge le soir et blanc le matin, bon quart pour le marin.
-anonymous
Halo a la lune n'a jamais abattu mat de hune, mais en a branle plus d'une.
-anonymous
La tempete est bonne fille elle laisse toujours une chance au marin.
-anonymous
Le plus dur...c'est de partir. Mais une fois au large, le premier round est gagne : le round contre soi meme, le plus important
-Moitessier
Un plaisancier a aussi des devoirs, et le principal d'entre eux est de veiller a preserver sa propre vie, celle de de ses compagnons et celle des autres navigateurs. Ce devoir entraine des obligations de competence, de prudence et d'entraide.
-"Naviguer en securite" Service Hydrographique et Oceanographique de la Marine
La liberte en mer, consiste a compter sur soi et uniquement sur soi.
-"Naviguer en securite" Service Hydrographique et Oceanographique de la Marine
[...]La qualite de son equipage (au chef de bord) est en fait la somme des competences et des incompetences des gens qu'il embarque; cette qualite varie aussi en fonction de leur aptitude a resister au mal de mer.
-"Naviguer en securite" Service Hydrographique et Oceanographique de la Marine
Si tu vas plus vite que ceux qui sont comme toi sur le mauvais chemin, tu arriveras toujours avant eux quelque part.
-un maitre Zen du solitaire
Agir en primitif et penser en stratege
-anonymous
Le solitaire s'efforce avant tout de tout faire a bord mais avec une technique parfois moyenne "a l'arrache" mais sans jamais negliger aucun compartiment du jeu.
-anonymous
Dieu a créé la mer et il l'a peinte en bleu pour qu'on soit bien dessus.
-Bernard Moitessier
Naviguer, c'est accepter les contraintes que l'on a choisies. C'est un privilège. La plupart des humains subissent les obligations que la vie leur a imposées.
-Éric Tabarly
La mer, c'est la disponibilité perpétuelle.
-Gérard Janichon
La mer est aussi profonde dans le calme que dans la tempête.
-John Donne
Si vous souhaitez connaître l'âge du monde, regardez la surface de la mer dans la tempête.
-Joseph Conrad
Ce sont les voiliers qui ont découvert le monde, et ils charrient dans leur sillage bien des légendes.
-Olivier de Kersauzon
En mer, quand on dort, on ferme les yeux, mais on garde les oreilles ouvertes.
-Olivier de Kersauzon
Quand un cachalot de 45 tonnes vient de tribord, il est prioritaire. À bien y penser, quand il vient de bâbord aussi.
-Olivier de Kersauzon
Sur la mer, personne ne vous prend en tutelle. C'est le dernier espace au monde où vous êtes responsable.
-Paul Guimard
La mer, compliquée du vent, est un composé de forces. Un navire est un composé de machines. Les forces sont des machines infinies, les machines des forces limitées. C'est entre ces deux organismes, l'un inépuisable, l'autre intelligent, que s'engage ce combat qu'on appelle la navigation.
-Victor Hugo
Le pessimiste se plaint du vent, l'optimiste espere qu'il va changer,
le realiste ajuste ses voiles.
-William Arthur Ward
Voile + moteur dans les petits airs : faut bien marcher à la voile et la vapeur quand il y a un temps de tarlouze.
-Alizes Tinlo
Le marin se distingue par son aptitude a pratiquer la sieste a toute heure, en tous lieux, par tous les temps;
car ce qui est pris n'est plus a prendre.
-anonymous
Naviguer, c'est surtout être très précis dans l'enchaînement aléatoire d'approximations successives.
-anonymous
[pt] Navegar e preciso, viver nao e preciso.
-Luis de Camoes
Qui va-t-en mer pour son plaisir, irait en enfer pour passer le temps.
-old sailor's saying
L'eau sert à faire flotter les bateaux, certains l'utilisent pour se laver et j'ai même entendu dire qu'il y en a qui en boivent.
-anonymous
Partir n'apporte pas de réponses, mais cela évite de poser les questions...
-Moitessier
Partir c'est mourir un peu, rentrer c'est périr complètement.
-Houpette
Bar a babord, rhum a ras-bord.
-anonymous
Qui voit Ouessant voit son sang,
Qui voit Molène voit sa peine,
Qui voit Sein voit sa fin,
Qui voit Groix voit sa croix.
-dicton marin
Pour savoir prier, il faut avoir été marin.
-L.J. Silver
Aujourd'hui vivants, demain morts, que nous importe d'amasser ou de ménager, nous ne comptons que sur le jour que nous vivons et jamais sur celui que nous allons vivre.
-Olivier OExmelin
Quant il y a deux capitaines sur un navire celui-ci sombre.
-anonyme
L'éternité c'est la mer mêlée au soleil.
-Arthur Rimbaud
Une mer calme n'a jamais fait un bon marin.
-anonyme
Océan : Masse d'eau occupant à peu près les deux tiers d'un monde destiné à l'homme - lequel est dépourvu de branchies. »
-Ambrose Bierce
Femme de marin, femme de chagrin.
-anonyme
Quand les mouettes ont pied, il est temps de virer.
-anonyme
Un bateau n'est pas plus grand ou plus petit, selon qu'il se trouve au creux ou au sommet de la vague.
-anonyme
Toute mécanique, particulièrement nautique, même la plus simple, connaît un état normal, naturel, stable, appelé "la panne" . On peut dans certains cas, et pour une durée toujours limitée, la maintenir dans un état anormal et parfaitement instable, appelé "état de marche".
-anonyme
-L.J. Silver
Aujourd'hui vivants, demain morts, que nous importe d'amasser ou de ménager, nous ne comptons que sur le jour que nous vivons et jamais sur celui que nous allons vivre.
-Olivier OExmelin
Quant il y a deux capitaines sur un navire celui-ci sombre.
-anonyme
L'éternité c'est la mer mêlée au soleil.
-Arthur Rimbaud
Une mer calme n'a jamais fait un bon marin.
-anonyme
Océan : Masse d'eau occupant à peu près les deux tiers d'un monde destiné à l'homme - lequel est dépourvu de branchies. »
-Ambrose Bierce
Femme de marin, femme de chagrin.
-anonyme
Quand les mouettes ont pied, il est temps de virer.
-anonyme
Un bateau n'est pas plus grand ou plus petit, selon qu'il se trouve au creux ou au sommet de la vague.
-anonyme
Toute mécanique, particulièrement nautique, même la plus simple, connaît un état normal, naturel, stable, appelé "la panne" . On peut dans certains cas, et pour une durée toujours limitée, la maintenir dans un état anormal et parfaitement instable, appelé "état de marche".
-anonyme
The letter from the ship's master....
To: Owners
Shipping Company Y
Dear Sirs,
It is with regret and haste that I write this letter to you; regret that such a small misunderstanding could lead to the following circumstances, and haste in order that you will get this report before you form your own preconceived opinions from reports in the international press, for I am sure that they will tend to over-dramatize the affair.
We had just picked up the pilot, and the apprentice had returned from changing the 'G' flag for the 'H', and being his first trip was having difficulty in rolling the 'G' flag up. I therefore proceeded to show him how, coming to the last part I told him to 'let go'. The lad, although willing, is not too bright, necessitating my having to repeat the order in a sharper tone.
At this moment the Chief Officer appeared from the chartroom, having been plotting the vessel's progress, and thinking that it was the anchors that were being referred to, repeated the 'let go' to the Third Officer on the forecastle. The port anchor, having been cleared away, but not walked out, was promptly let go. The effect of letting the anchor drop from the 'pipe' while the vessel was proceeding at full harbour speed proved too much for the windlass brake, and the entire length of the port cable was pulled out 'by the roots'. I fear that the damage to the chain locker may be extensive. The braking effect of the port anchor naturally caused the vessel to sheer in that direction, right towards the swing bridge that spans a tributary to the river up which we were proceeding.
The swing bridge operator showed great presence of mind by opening the bridge for my vessel. Unfortunately he did not think to stop the vehicular traffic. The result being that the bridge partly opened and deposited a Volkswagen, two cyclists and a cattle truck on the foredeck. My ship's company are at present rounding up the contents of the latter, which from the noise I would say were pigs. In his efforts to stop the progress of the vessel the Third Officer dropped the starboard anchor, too late to be of practical use for it fell on the swing bridge operator's control cabin.
After the port anchor was let go and the vessel started to sheer I gave a double ring Full Astern on the Engine Room Telegraph, and personally rang the Engine Room to order maximum astern revolutions. I was informed that the temperature was 83 degrees, and was asked if there was a film tonight. My reply would not add constructively to this report.
Up to now I have confined my report to the activities at the forward end of my vessel. Down aft they were having their own problems. At the moment the port anchor was let go, the Second Officer was supervising the making fast of the aft tug, and was lowering the ship's towing spring down into the tug.
The sudden braking effect of the port anchor caused the tug to 'run in under' the stern of my vessel, just at the moment when the propeller was answering my double ring Full Astern. The prompt action of the Second Officer in securing the shipboard end of the towing spring delayed the sinking of the tug by some minutes thereby allowing the safe abandoning of that vessel.
It is strange, but at the very same moment of letting go the port anchor there was a power cut ashore. The fact that we were passing over a 'cable area' at that time may suggest that we may have touched something on the river bed. It is perhaps lucky that the high tension cables brought down by the foremast were not live, possibly being replaced by the underwater cable, but owing to the shore blackout it is impossible to say where the pylon fell.
It never fails to amaze me, the actions and behavior of foreigners during moments of minor crisis. The pilot for instance, is at this moment huddled in the corner of my day cabin, alternately crooning to himself and crying after having consumed a bottle of gin in a time that is worthy of inclusion in the Guinness Book of Records. The tug captain on the other hand reacted violently and had to forcibly be restrained by the Steward, who has him handcuffed in the ship's hospital while he is telling me to do impossible things with my ship and my person.
I enclose the names and addresses of the drivers, and insurance companies of the vehicles on my foredeck, which the Third Officer collected after his somewhat hurried evacuation of the forecastle. These particulars will enable you to claim back the damage that they did to the railings of number one hold.
I am closing this preliminary report for I am finding it difficult to concentrate with the sound of police sirens and the flashing lights.
It is sad to think that had the apprentice realized that there is no need to fly pilot flags after dark, none of this would have happened.
Yours truly,
Master m.v. ………………………..
Shipping Company Y
Dear Sirs,
It is with regret and haste that I write this letter to you; regret that such a small misunderstanding could lead to the following circumstances, and haste in order that you will get this report before you form your own preconceived opinions from reports in the international press, for I am sure that they will tend to over-dramatize the affair.
We had just picked up the pilot, and the apprentice had returned from changing the 'G' flag for the 'H', and being his first trip was having difficulty in rolling the 'G' flag up. I therefore proceeded to show him how, coming to the last part I told him to 'let go'. The lad, although willing, is not too bright, necessitating my having to repeat the order in a sharper tone.
At this moment the Chief Officer appeared from the chartroom, having been plotting the vessel's progress, and thinking that it was the anchors that were being referred to, repeated the 'let go' to the Third Officer on the forecastle. The port anchor, having been cleared away, but not walked out, was promptly let go. The effect of letting the anchor drop from the 'pipe' while the vessel was proceeding at full harbour speed proved too much for the windlass brake, and the entire length of the port cable was pulled out 'by the roots'. I fear that the damage to the chain locker may be extensive. The braking effect of the port anchor naturally caused the vessel to sheer in that direction, right towards the swing bridge that spans a tributary to the river up which we were proceeding.
The swing bridge operator showed great presence of mind by opening the bridge for my vessel. Unfortunately he did not think to stop the vehicular traffic. The result being that the bridge partly opened and deposited a Volkswagen, two cyclists and a cattle truck on the foredeck. My ship's company are at present rounding up the contents of the latter, which from the noise I would say were pigs. In his efforts to stop the progress of the vessel the Third Officer dropped the starboard anchor, too late to be of practical use for it fell on the swing bridge operator's control cabin.
After the port anchor was let go and the vessel started to sheer I gave a double ring Full Astern on the Engine Room Telegraph, and personally rang the Engine Room to order maximum astern revolutions. I was informed that the temperature was 83 degrees, and was asked if there was a film tonight. My reply would not add constructively to this report.
Up to now I have confined my report to the activities at the forward end of my vessel. Down aft they were having their own problems. At the moment the port anchor was let go, the Second Officer was supervising the making fast of the aft tug, and was lowering the ship's towing spring down into the tug.
The sudden braking effect of the port anchor caused the tug to 'run in under' the stern of my vessel, just at the moment when the propeller was answering my double ring Full Astern. The prompt action of the Second Officer in securing the shipboard end of the towing spring delayed the sinking of the tug by some minutes thereby allowing the safe abandoning of that vessel.
It is strange, but at the very same moment of letting go the port anchor there was a power cut ashore. The fact that we were passing over a 'cable area' at that time may suggest that we may have touched something on the river bed. It is perhaps lucky that the high tension cables brought down by the foremast were not live, possibly being replaced by the underwater cable, but owing to the shore blackout it is impossible to say where the pylon fell.
It never fails to amaze me, the actions and behavior of foreigners during moments of minor crisis. The pilot for instance, is at this moment huddled in the corner of my day cabin, alternately crooning to himself and crying after having consumed a bottle of gin in a time that is worthy of inclusion in the Guinness Book of Records. The tug captain on the other hand reacted violently and had to forcibly be restrained by the Steward, who has him handcuffed in the ship's hospital while he is telling me to do impossible things with my ship and my person.
I enclose the names and addresses of the drivers, and insurance companies of the vehicles on my foredeck, which the Third Officer collected after his somewhat hurried evacuation of the forecastle. These particulars will enable you to claim back the damage that they did to the railings of number one hold.
I am closing this preliminary report for I am finding it difficult to concentrate with the sound of police sirens and the flashing lights.
It is sad to think that had the apprentice realized that there is no need to fly pilot flags after dark, none of this would have happened.
Yours truly,
Master m.v. ………………………..